Twitter listautui pörssiin

Yhteisöpalvelu Twitter listautui tänään torstaina New Yorkin pörssiin. Sijoittajat ovat uutisesta innoissaan, mutta yhtiö itse varoittaa, että sijoitusten kanssa kannattaa olla harkitsevainen.

Brittiläinen sanomalehti The Guardian julkaisi tänään artikkelin, jonka mukaan vedonlyöntifirma IG on arvioinut Twitter -osakkeiden arvon olevan huimassa nousussa. Nousun sanottiin jatkuvan mahdollisesti aina 70 prosenttiin. The Guardianin mukaan yhtiö myy 70 miljoonaa osakettaan 26 dollarin kappalehintaan. Tämä nostaa Twitterin arvon yli 14 miljardiin, kun se listautuu New Yorkin pörssiin. IG ennakoi osakkeiden arvon salamannopeaa ja jyrkkää nousua sijoittajien rynnätessä osingoille osakkeiden liikkeeseenlaskun jälkeen.

Alun jyrkkä arvonnousu ei kuitenkaan takaa arvon pysyvyyttä, sillä on vielä hyvin epävarmaa, pystyykö Twitter tekemään suuria voittoja. The Guardian mainitsee, että Twitter ei halua toistaa Facebookin edellisenä vuonna tekemiä virheitä. Facebookin osakkeet romahtivat teknisistä häiriöistä johtuvien ongelmien jälkeen.

Twitteriä mainostava banneri oli näyttävästi esillä New Yorkin pörssin julkisivulla jo ennen osakkeiden myynnin alkua. (AP / Kathy Willens)

Twitteriä mainostava banneri oli näyttävästi esillä New Yorkin pörssin julkisivulla jo ennen osakkeiden myynnin alkua. (AP / Kathy Willens)

Myös yhdysvaltalainen sanomalehti The New York Times teki jutun, jonka mukaan Twitteriin sijoittaminen saattaa olla riskialtista. Heidän nettisvuillaan julkaistiin tänään video, jolla liiketaloustoimittaja David Gillen esittelee kolme suurinta riskiä, joista Twitterin osakkeisiin sijoittavan tulisi olla tietoinen.

The New York Timesin videopätkällä Twitterin arvon sanotaan olevan yli 18 miljardia dollaria. Gillen kuitenkin arvioi, että yhtiön on käytännössä vaikea kohota pörssissä listattuun arvoonsa ilman mainostilan myyntiä sivustollaan. Tämä on verkossa toimivien yhtiöiden yleinen ratkaisu rahoituspulmiin, mutta siinäkin on ongelmansa.

Ensimmäiseksi Gillen nostaa videolla esiin Twitterin käyttäjien liian vähäisen määrän. Monet julkisuuden henkilöt ja toimittajat suosivat kyllä Twitteriä, mutta se ei vielä riitä. Gillenin mukaan kaikkien tulisi luoda oma Twitter -tili, jotta mainostulot kasvaisivat tarvittavan suuriksi. Eikä niiden silloisestakaan riittävyydestä ole takuita.

Toiseksi riskiksi Gillen nimeää mainosten liiallisen määrän. Jotta yhtiön voitot saataisiin sen osakkeiden arvon tasolle, Twitterin pitäisi kasvattaa mainosten määrää sivuillaan huomattavasti nykyisestä. Käyttäjien reaktiota tähän ei kuitenkaan tiedetä – Twitterin tukkimisen liian monilla mainoksilla pelätään sysäävän sivuston käyttöinnostuksen laskuun.

Kolmantena riskinä Gillen esittelee Twitterin käyttäjien ja sivustolla mainostavien liian kaukaisen maantieteellisen sijainnin toisistaan. Twitterin käyttäjistä kolme neljäsosaa on Yhdysvaltojen ulkopuolelta, mutta mainostajista ainoastaan neljäsosa.

Videolla sanotaan, että tällä hetkellä Twitter ei ole voittoa tekevä yhtiö, vaan itse asiassa häviöllinen. Vaikka Twitter on sijoittanut paljon varoja sekä tutkimukseen että kehittelyyn, ei sillä kuitenkaan ole voitolliseksi kääntymiseen vielä selkeää suunnitelmaa.

Lopuksi The New York Timesin sivuilta löytyvällä videolla näytetään Twitterin oma twiitti, jossa yhteisöpalvelu varoittaa itse mahdollisia sijoittajia:

”Kantaosakkeemme markkinahinta saattaa olla lyhytkestoinen, ja vaarana on, että voit menettää investoimistasi rahoista osan tai kaikki.”

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s