Julkisista julkisuuteen

HSL aloitti tänään kampanjan, jossa julkiselle liikenteelle halutaan antaa kasvot. Eikä vain yhdet kasvot, vaan niin monet kuin mahdollista. Kansainvälisestikin menestynyt valokuvaaja Lauri Eriksson kuvaa julkisilla paikoilla tavallisia ihmisiä, joiden otoksia käytetään Joukkoliikenteen kasvot -kampanjassa. HSL haluaa osoittaa tempauksella asiakkailleen arvostustaan.

Helsingin rautatieasema kuhisee ihmisiä. Kello on vaille viisi maanantai-iltapäivänä, ja suurin osa ihmisistä on arvatenkin matkalla koteihinsa rankan työpäivän jälkeen. Yllättävän moni kuitenkin pysähtyy HSL:n rautatieaseman Postihalliin pystyttämän pop up -studion kohdalla ja suostuu kuvattavaksi.

HSL:n pop up -studio houkuttelee ihmisiä Helsingin rautatieasemalla.

HSL:n pop up -studio houkuttelee ihmisiä Helsingin rautatieasemalla.

”Kampanja on alkanut tosi hyvin. Tavoitteena tänään on saada kuvattavaksi 50 ihmistä, ja vajaassa tunnissa on käynyt jo 30”, kertoo Hanna Taajanen, jonka tehtävänä on houkutella ihmisiä pysähtymään ja kameran eteen.

Ennen kuvattavaksi pääsyä on täytettävä kaavake, jossa antaa suostumuksensa siihen, että HSL saa käyttää otettuja kuvia seuraavan kolmen vuoden ajan kaikissa medioissa ja muodoissa. Kuvaansa saattaa törmätä esimerkiksi ratikkapysäkeillä, metrotunnelissa tai HSL:n nettisivuilla.

Kaikista kuvista kootaan näyttely, joka julkaistaan ensin verkossa. Sen jälkeen järjestetään myös perinteinen valokuvanäyttely, joka kiertää ensi vuonna Helsingin seudun kauppakeskuksissa ja julkisissa tiloissa. Projektin tiimoilta tehdään lisäksi minidokumentti, joka esittelee kuvattavia. Dokumentti tehdään julkisissa liikennevälineissä matkustajien joukossa ja samalla kysellään mielipiteitä liittyen joukkoliikenteen tulevaisuuteen.

Keidas keskellä rautatieasemaa

Kampanja alkoi tänään rautatieaseman pop up -studiolla ja jatkuu lauantaihin asti vaihtelevilla paikoilla. Huomenna studion löytää vielä rautatieasemalta, mutta sen jälkeen kuvauspiste siirtyy Espoon Selloon ja sieltä jälleen takaisin rautatieasemalle, mutta eri paikkaan, metroaseman kompassitasolle.

Oma kuva saattaa päätyä esimerkiksi metrotunnelin seinälle.

Oma kuva saattaa päätyä esimerkiksi metrotunnelin seinälle.

HSL näyttää todella panostaneen tapahtumaan. Paikalla on huipputason valokuvaaja ja pop up -studiolle on tuotu olohuonemaisen tilan muodostavia pehmeitä istuimia ja jalkalamppuja. Karun ja värittömän rautatieaseman keskelle ilmestynyt studio näyttäytyy leppoisana keitaana, jonne tungoksessa hiostunut ja ahdistunut julkisen liikenteen käyttäjä suuntaa mielellään lepäilemään. Lisäksi kaikkien osallistujien kesken arvotaan viisi kappaletta henkilökohtaiselle matkakortille ladattavia 365 päivän seutulippuja.

HSL on halunnut antaa näkyvyyttä ja kasvoja sille massalle, josta heidän noin miljoonan henkilön asiakaskuntansa koostuu. Nettisivuilla HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink muotoilee kampanjan idean seuraavasti:

”Jokainen miljoonasta asiakkaastamme on taulun arvoinen. Vaikka emme jokaista asiakasta pystykään kuvaamaan, niin toivottavasti kuitenkin mahdollisimman monta. Jokainen kuvattu asiakas saa itsestään ainutlaatuisen valokuvan ja samalla kuvista muodostuu suuri ja värikäs joukkoliikenteen käyttäjien kollaasi, josta voi etsiä itseään tai tuttujaan.”

Linssiluteena

On aika kokeilla, miltä kuvattavana olo tuntuu. Valokuvaajana on Lauri Eriksson, joka on kuvannut ammatikseen jo 20 vuoden ajan. Erikssonin kuvia on julkaistu nimekkäissä kansainvälisissä lehdissä, lisäksi hän on julkaissut useampia valokuvakirjoja. Pop up -studiossa kuvattavan vastaanottaa kuitenkin helposti lähestyttävä ja hyväntuulinen mies, joka lieventää kuvattavan mahdollista jännitystä vitsailulla.

Valokuvaaja Lauri Eriksson vitsaili ottavansa omaan kuvaansa motivoituneen työntekijän ilmeen.

Valokuvaaja Lauri Eriksson vitsaili ottavansa omaan kuvaansa motivoituneen työntekijän ilmeen.

”Ei tämä ole niin vakavaa. Tässä voi hullutella vapaasti”, Eriksson kehottaa ja pyytää kameran edessä nököttävää näyttämään vuoroin vihaiselta, yllättyneeltä ja iloiselta.

”Täällä on käynyt mukavasti porukkaa, heti ollaan saatu projekti vauhdikkaasti käyntiin. On aina mukavaa jalkautua ihan tavallisten ihmisten pariin, jokainen on omalla tavallaan kiinnostava kuvattava.”

HSL:n Joukkoliikenteen kasvot -kampanja jatkuu lauantaille 9.11. saakka. Kuvista koottava näyttely julkaistaan verkossa 25.11. ja seutulippujen voittajat julkistetaan 31.12. mennessä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s