Gean joavkkus don čuoččut?

Suohpanterror – Propagandajulisteita Saamenmaalta -näyttely herättelee ihmisiä kiinnostumaan saamelaiskulttuurista

Helsingin keskustassa Kirjasto 10:ssä aukesi maanantaina saamelaisten propagandajulisteiden näyttely. Julisteilla halutaan kiinnittää huomiota Suomessa vallalla olevaan, saamelaisia ja heidän kulttuuriaan vähättelevään asenteeseen.  Suohpanterrorin taide on vahvasti kantaaottavaa, mutta viesti välitetään perille huumorin keinoin.

”Vielä tänäkin päivänä Suomen valtio polkee saamelaisten oikeuksia välittämättä YK:n ihmisoikeusneuvoston lausunnoista”, lukee Kirjasto 10:n näyttelyä esittelevällä sivulla.

Lausunnon antajaksi on mainittu Suohpanterror, nuorista saamelaisista koostuva ryhmä, joka haluaa tehdä saamelaiskulttuuria valtavirralle tutuksi. Ryhmästä löytyy muuten niukasti tietoa, mutta Facebook-tili heillä on. Siellä ryhmä on määritelty artisti-kategoriaan kuuluvaksi. Tilistä käy ilmi, että he määrittelevät taiteensa protestitaiteeksi, tarkennuksena on englanninkielinen teksti Propaganda posters from Sápmi.

Tili esittelee runsaasti kekseliäitä ja kantaaottavia propagandajulisteita, muttei anna vastauksia toimittajaa kiinnostaviin kysymyksiin: keistä koostuu tämä ryhmä? Mitä he haluavat taiteellaan saavuttaa?

Suohpanterrorille Facebookin kautta hyvissä ajoin lähetettyihin haastattelukysymyksiinkään ei saa mitään vastausta.

Propaganda Posters seek to empower the Sami people.

Propaganda Posters seek to empower the Sami people.

Salaperäistä taidetta pohjoisen voimalla

Kirjasto 10:n näyttelyä esittelevällä sivustolla aihetta valaistaan jonkin verran. Suohpanterror on pohjoissaamea ja suomeksi Suopunkiterrori. Suopunki tarkoittaa poronhoidossa porojen kiinniottoon käytettävää pitkää, lasson tapaista narua.

”Suohpanterror haluaa uudella ja vahvasti kantaaottavalla tavalla herätellä ihmisiä kiinnostumaan pohjoisen tapahtumista. Julisteiden visuaalista kuvastoa on käytetty kekseliäästi ja kantaaottavasti kommentoimaan saamelaisten asemaa ja elämää tämän päivän Suomessa. Kollektiivin omien sanojen mukaan Suohpanterror on ideologia ja pohjoisessa vaikuttava nuori voima”, Kirjasto 10 informoi sivuillaan.

Sama teksti toistuu Etnosoi!-tapahtuman, Ylen ja Kommunistisen Työväenpuolueen sivuilla. Vaikuttaa siltä, ettei ryhmä ole kiinnostunut esiintymisestä julkisuudessa muuten kuin julisteidensa kautta. Facebook-tilin kautta saa heille lähetettyä viestiä, mutta muuta yhteydenottokanavaa ei ole. Ketään yhteyshenkilöä ei myöskään ole nimetty, eikä ryhmällä ole virallisia nettisivuja.

Helsingin Sanomat on kuitenkin saanut Suohpanterroriin yhteyden maaliskuussa 2013 Facebook-viestitse. Sunnuntainumerossa 10.3.2013 toimittaja Mikko-Pekka Heikkinen kirjoittaa:

”Kuvien tekijä ei halua tulla julkisuuteen nimellään, mutta suostuu kertomaan taiteestaan. Hänen mukaansa Suohpanterror on ”ideologia” ja ”pohjoisessa vaikuttava nuori voima”. ”Kuvat syntyvät eturintamassa. Siellä missä ovat saamelaisen koti, porot ja tunturit”, tekijä kertoo Facebook-viestissä.”

Alaotsikossa Suohpanterroriin viitataan saamelaisena taiteilijana, joka haluaa taistella alkuperäiskansan puolesta. Muissa lähteissä puhutaan ryhmästä.

Onpa salaperäistä, eikä tietoa tahdo löytyä mistään. Keskustelun herättäjänä moinen mystisyys saattaa toimiakin, mutta jotenkin on sääli, ettei näin hienoa ideaa tuoda esille avoimesti. Kosketuksen valtavirtaan saisi varmasti helpommin, jos joku antaisi Suohpanterrorille kasvot ja toisi aihetta esille julkisuuteen omalla persoonallaan. Kiinnostusta aihetta kohtaan näyttää ainakin olevan.

Vanhoissa peruskoulun oppikirjoissa saamelaisista puhuttiin lappalaisina, jota monet saamelaiset pitävät loukkaavana nimityksenä. Asia voidaan rinnastaa neekeri-sanan käyttöön.

Vanhoissa peruskoulun oppikirjoissa saamelaisista puhuttiin lappalaisina, jota monet saamelaiset pitävät loukkaavana nimityksenä. Asia voidaan rinnastaa neekeri-sanan käyttöön.

Etnosoi! saamelaisten asialla

Jaana-Maria Jukkara, Etnosoi! –musiikkitapahtuman taiteellinen johtaja taustoittaa puhelimitse syitä sille, miksi Etnosoi! halusi olla mukana järjestämässä saamelaista propagandajulistenäyttelyä:

”Meillä on tänä vuonna festivaaliohjelmistossamme saamelaistaiteilija Nils-Aslak Valkeapään juhlakonsertti. Aloitimme konsertin suunnittelun jo vuosia sitten, mutta rahoituksen vuoksi emme saaneet ideaa toteutettua ennen kuin nyt. Olemme tehneet asian tiimoilta tiivistä yhteistyötä City-Sámit ry:n kanssa ja heiltä tuli idea liittää Suohpanterrorin propagandajulistenäyttely osaksi tämänvuotista tapahtumaa.”

Jukkara myös vahvistaa, että Suohpanterror on ryhmä nuoria saamelaisia, jotka eivät halua tavata toimittajia kasvokkain.

”Olemme järjestäjänä näyttelyssä innokkaasti mukana ja esittelemme aihetta mielellämme. Kyse on tärkeistä asioista.”

Saamelaisten oma näkemys.

Saamelaisten oma näkemys.

Saamelaisten arkaluonteinen historia

Sitäkään ei saa selville, kauanko ryhmä on ollut toiminnassa. Facebookiin ryhmä on luonut tilinsä 27.8.2012 ja toimittaja Jari Tamminen kirjoitti Suohpanterrorista Voima -lehden numerossa 8/2012:

”Se, että me suomalaiset olemme pihistäneet aimo siivun maata alkuperäisasukkailta, siis saamelaisilta, ei oikein istu suomalaiseen historiankirjoitukseen. Nyt pohjoisesta kuuluu kummia. Tai ainakin näkyy. Suohpanterror- eli Suopunkiterrori-niminen ryhmä on tuottanut liudan tutun oloisia propagandajulisteita Saamenmaalta. Länsimaisen viihdepropagandan keinoin suopunkiterroristit onnistuvat siirtämään kohtaamansa historiallisen vääryyden tämän päivän mediakuvastoon. Samalla heidän oma asemansa aukeaa välittömästi kuvaston tunteville – nerokasta.”

Tammisen kirjoitus herättää monenlaisia mietteitä. Voiko olla mahdollista, ettei tällaista asiaa uskalleta ajaa omalla nimellä ja kasvoilla vielä nykypäivänäkään? Vai haluaako ryhmä pysyä anonyyminä esimerkiksi imagosyistä? Anonyymiydellä kun ovat ratsastaneet monet muutkin taiteilijat, esimerkiksi brittiläinen graffititaiteilija Banksy, joka esiintyy julkisuudessa ainoastaan valenimellä. Suohpanterrorkin on Tammisen mukaan lainannut Banksyn ikonisen mielenosoittajataideteoksen ideaa yhteen julisteeseensa.

City-Sámit ry:n jäsen Juho Keva pistää näyttelyä pystyyn Kirjasto 10:ssä.

City-Sámit ry:n jäsen Juho Keva pistää näyttelyä pystyyn Kirjasto 10:ssä.

Asennevammoja ja väkivallan uhkaa

Kirjasto 10:ssä on paikalla City-Sámit ry:n hallituksen varajäsen Juho Keva pystyttämässä näyttelyä. City-Sámit ry on saamelaisten yhdistys, jonka jäsenmääräksi Keva arvioi 100-200.

”Jäseneksi pääsevät vain saamelaiset, mutta kannattajajäseneksi toki muutkin. Saamelaisuuden määritteleminen voi joskus olla haasteellista, koska esimerkiksi läheskään kaikki saamelaiset eivät edes puhu saamea. Tähän on syynä Suomen assimilaatiopolitiikka, eli saamelaisten pakkosuomalaistaminen. Yhtenä kriteerinä saamelaisuuteen pidetään ainakin sitä, että saamelaisia sukujuuria on löydyttävä 2-3 sukupolven sisällä”, Keva selventää.

Saamelaisuus on yleisesti pidetty Suomessa hyvin marginaalisena. Esimerkiksi peruskouluissa kansasta ei opeteta juurikaan mitään ja se, mitä opetetaan, on usein kliseistä ja harhaanjohtavaa.

”Saamelaisia on yhteensä 80 000 Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän pohjoisosissa. Erilaisia saamen kieliä on yhdeksän ja jotkut niistä ovat erittäin uhanalaisia.”

Keva arvioi, että Suohpanterrorin jäsenien halu toimia anonyymisti johtuu sekä mystiikanhakuisuudesta, että poliittisesti arasta asiasta.

”Saamenmaalla ei tällaisista asioista kannata pitää kovin suurta meteliä. Asiaan liittyy jopa väkivallan uhka. Yleinen asenneilmasto Suomessa ei todellakaan kannusta asioista puhumiseen”, Keva sanoo.

Olisikohan aika nostaa Euroopan viimeinen alkuperäiskansa sille kuuluvaan arvoonsa? Kohta voi olla jo liian myöhäistä.

Jutun otsikko tarkoittaa suomeksi Kenen joukoissa seisot?

Suohpanterror – Propagandajulisteita Saamenmaalta -näyttely on avoinna Kirjasto 10:ssä 10.11.2013 asti.

Mainokset

2 thoughts on “Gean joavkkus don čuoččut?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s