Eksynyt designturisti

Pääkaupungissamme on parhaillaan käynnissä designia esittelevä ja juhlistava Helsinki Design Week. Se on mielestäni hienoa. Suomalaisesta designista puhutaan nykyään paljon, mutta monelle, itseni mukaan lukien, sen käsite on jäänyt hieman vieraaksi. Nyt on annettu mahdollisuus korjata asia.

Aloitin tapahtumaan tutustumisen netistä. Sivut löytyivät helposti ja ulkoasu heijasti mielestäni hienosti sitä käsitystä, minkä olin designista aiemminkin saanut: modernia, tyylikästä, pelkistettyä.

Ensimmäiseksi ihmetytti kuitenkin se, että sivut olivat kokonaan englanniksi, eikä suomeksi oltu käännetty kuin tapahtumat.

Onko designviikko suunnattu siis ensisijaisesti ulkomaisille turisteille? Ja miksihän?

Seuraavaksi yritin sivuilla päiväkohtaista hakua. Valitsin kalenterista 17. päivän.

Hakutuloksissa esitellään sekavasti joukko tapahtumia, joista osa on 17. päivä, osa muulloin. Mysteeriksi jäi, mikä kalenterin tarkoitus sivuilla oli.

Kehnosti kootut nettisivut eivät kuitenkaan lannistaneet intoani, sillä eihän designviikkoa netin kautta vietetä. Muistan lukeneeni jostakin, että Helsingin valtaa ympäri kaupunkia levittäytyvä designkarnevaali. Se kuulosti hauskalta ja vauhdikkaalta. Ajattelin, että tuohonhan on päästävä mukaan.

Lähdin ensiksi kohti Katajanokan Tulli- ja Pakkahuonetta, jota mainostettiin tapahtuman päämajana. En tiennyt ennalta, missä kyseinen paikka on, mutta suuntasin Katajanokalle ajatellen, että opasteet vievät minut kyllä perille.

No, opasteita ei ollut. Onneksi on Google maps.

Halli oli mielestäni tapahtumalle oikein sopiva miljöö. Näytteille asetellut tuotteet olivat edustavasti esillä ja tunnelma oli esteettisesti hyvin yhtenäinen.

Valitettavasti hallissa ei ollut kuin muutama asiakas. Toisaalta oli toki mukavaa saada katsella näyttelyitä kaikessa rauhassa, mutta olin odottanut joidenkin suunnittelijoiden olevan itsekin paikalla esittelemässä ja markkinoimassa innovaatioitaan. Nyt tunnelma oli jokseenkin unelias.

Seuraava kohteeni oli Korjaamo. Muistelin sen olleen mainittu osallistujalistalla.

Paikalla ei kuitenkaan näkynyt mitään designviikkoon viittaavaa, joten menin kysymään asiasta infopisteestä. Ystävällinen nuori mies sanoi, etteivät he ole designviikon tapahtumissa millään lailla mukana.

Ajattelin erehtyneeni.

Jatkoin matkaani keskustaan Mannerheimintietä pitkin. Kummastelin, ettei mainostettua designkarnevaalia näkynyt mitenkään katukuvassa. Mikäli en olisi tiennyt, en olisi mistään voinut päätellä, että Helsingissä oli paraikaa käynnissä jokin tapahtuma.

Seuraavaksi poikkesin huonekaluliike Skannoon. Liikkeen tunnelma oli hienostunut, myyjät olivat viimeisen päälle laitettuja. Kysyin, miten Skanno olikaan mukana designviikossa. Myyjä vastasi epäröiden, että ei kai oikein mitenkään, paitsi että useissa huonekaluissa oli 15 prosentin alennus ja hymyili myyvästi.

Ajattelin taas erehtyneeni. Mietin, nukunko liian vähän. Vai kuulunko kenties siihen häviävän pieneen prosenttiin, jolla Alzheimerin tauti alkaa kolmikymppisenä.

Jatkoin matkaani kohti Punavuorta ja löysin kadunvarteen asetetulta pöydältä Helsinki Design Weekin esitteitä. Ilahduin. Nyt olin varmasti menossa sinne missä tapahtuu, Punavuoressahan sijaitseekin Helsingin kuuluisa designkortteli.

Selailin esitettä mennessäni. Ja kas kummaa, Korjaamolle oli merkitty peräti kaksi designviikon tapahtumaa. Toinen tosin oli päättynyt jo, ja toinen alkaisi vasta 20. päivä. Joka tapauksessa oli vähintäänkin outoa, ettei Korjaamon infotiskin työntekijä tiennyt heidän olevan tapahtumassa edes mukana.

Esitteen mukaan myös Skannolla oli käynnissä sisustusklinikka osana designviikkoa. Mitä ihmettä?

Vakuutin itseni siitä, että pian törmäisin varmasti designkorttelin iloiseen festivaalitunnelmaan. Liput liehuisivat kadulla ja ihmisiä tulisi ja menisi.

Vaan ei. Hiljaista oli.

Löysin pari putiikkia, jotka tapahtumakalenterissa oli mainittu. Heillä olikin erikoistarjouksia ja -ohjelmaa liikkeissään. Sitä ei kuitenkaan mainostettu mitenkään näkyvästi edes liikkeiden ulkopuolella.

Käymissäni kohteissa oli hiljaista, eikä ihme. Eiväthän ihmiset löydä näihin paikkoihin.

En halua tietää, kuinka paljon rahaa tapahtuman mainostamiseen on laitettu. Tuloksia ei ainakaan näy missään.

Lehdissä tapahtuma on kyllä ollut runsaasti esillä, mutta kaduilla siitä ei näy jälkeäkään.

Olisiko ollut mahdottoman iso kustannus teettää vaikka lippuja, jotka liehuisivat merkiksi tapahtumaan osallistuvien paikkojen ovilla? Painattaa tapahtumakarttoja, jotta paikasta toiseen suunnistaminen olisi helpompaa? Tiedottaa tapahtumakalenterissa mainittujen paikkojen henkilökunnalle, että tapahtumassa ollaan mukana?

Ideana Helsinki Design Week on loistava, mutta toteutus ontui ainakin tällä kertaa pahasti. Oloni oli harhailevan designkierrokseni jälkeen lähinnä turhautunut ja pettynyt.

Se on sääli.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s